Prodej nemovitosti krok za krokem

Prodej nemovitosti

Prodej nemovitosti se může zdát jako spousta papírů, podpisů a lhůt - nenechte se však zastrašit. Projděte si s námi v našem novém článku základní postup a věci, na které je potřeba si dát pozor.

I v případě, kdy jste se rozhodli prodat svou nemovitost s pomocí realitního makléře, je dobré znát postup a jednotlivé kroky prodeje, díky čemuž se budete snáze orientovat v informacích a nenecháte se ničím překvapit. Budeme rádi, pokud vám tímto článkem pomůžeme osvětlit, na co se při prodeji připravit a čemu věnovat pozornost.

Předpokládejme tedy situaci, kdy jste již našli svého realitního makléře. Proběhla první schůzka, vyjasnili jste si vaše preference a očekávání, makléř ve vás vzbuzuje sympatie a důvěru. Co ale dál?

Uzavření smlouvy o zastupování

Pro vás i makléře je vždy lepší mít vše písemně. Proto se nemusíte děsit, pokud hned po první schůzce po vás makléř bude chtít podepsat smlouvu o zastupování při prodeji. Zastupování může být výhradní i nevýhradní (výhody a nevýhody obou typů si můžete přečíst v článku zde). Naše doporučení je využít výhradní zastoupení – makléř je pak motivovanější k prodeji a jistě odvede mnohem lepší práci a servis než při prodeji nevýhradním. 

Odhad nemovitosti

Stanovení správné prodejní ceny je zásadní. Váš realitní makléř by měl zhodnotit aktuální nabídku nemovitostí k prodeji, či již uskutečněné prodeje v dané lokalitě. Díky tomu můžete ověřit a přizpůsobit svou představu ohledně ceny. Samozřejmě si můžete nechat udělat i odhad znalcem s kulatým razítkem – nicméně jeho služby jsou dražší a odhad je založen na informacích ze stejných zdrojů, se kterými pracuje i realitní makléř.

Příprava nemovitosti k prodeji, inzerce a marketing

Výhodou spolupráce s realitním makléřem je, že na svou stranu získáte objektivního poradce se zkušenostmi s realitním trhem. Dokáže zhodnotit vaši nemovitost a navrhnout případné drobné opravy či úpravy, díky kterým můžete získat vyšší finální cenu. Zároveň, pokud je to profesionál ve svém oboru, má zavedené spolupráce pro home staging, profesionální fotografie a videa, či další možnosti, díky kterým lze ukázat pravý potenciál vaší nemovitosti případným zájemcům. Kromě samotných inzerátů na realitních portálech, videa a fotky nemovitosti lze sdílet na sociálních sítích, díky čemuž má inzerát mnohem vyšší prodejní sílu a dosah.

Potřebná dokumentace

Nemovitost můžete získat různými způsoby – vlastní koupí, dědictvím, či darem. Ať už to bylo jakýmkoli způsobem, je potřeba připravit si základní dokumenty. Jedním z nich je nabývací titul – tato listina prokazuje, jakým způsobem jste ke své nemovitosti přišli. Pokud ji nemáte k dispozici, je možné získat její opis na katastrálním úřadě. Druhým důležitým dokumentem je list vlastnictví. Tento dokument je dobré v rámci přípravy aktualizovat a odstranit již neplatné údaje – např. věcná břemena či zástavy. Lze ho taktéž získat na katastrálním úřadě, případně na Czech Pointu.

Máte již kupce své nemovitosti?

Pokud ano, váš realitní makléř nechá připravit tzv. trojstrannou rezervační smlouvu. V ní se kupující zavazuje ke složení rezervační zálohy, která je součástí kupní ceny. Tato smlouva poskytuje čas na přípravu nutné dokumentace, na jejímž základě pak kupující zašle do advokátní úschovy zbylou částku kupní ceny. Zmiňovanou dokumentací se myslí kupní smlouva a smlouva o úschově.

Zápis nemovitosti do katastru a převod vlastnických práv

Jakmile jsou peníze přijaty do úschovy, advokát zašle listiny v úschově na katastr nemovitostí a podá návrh na vklad převodu vlastnických práv. Tímto návrhem začíná běžet ochranná 20denní lhůta. Tato lhůta vznikla z důvodu ochrany jednotlivých stran – po tuto dobu nesmí katastrální úřad vykonat žádnou další změnu. Po uplynutí lhůty má katastr následně až 30 dní na přepis nemovitosti.

Po samotném přepisu je zde poslední, smluvně daná lhůta na předání nemovitosti. Dochází k aktualizaci listu vlastnictví, zaznamenaní stavu měřidel – elektřina, voda, plyn, vytvoření předávacího protokolu. V případě bytů se přihlašuje do společenství vlastníků nebo do bytového družstva. Posledním krokem je zaplacení daně z příjmu, pokud tedy nepodléháte osvobození od této daňové povinnosti (Jak na daně u nemovitostí? Pro přehledné informace klikněte zde).

Závěrem doufáme, že vám tento článek pomohl získat základní představu o průběhu prodeje nemovitosti a o tom, co při něm můžete očekávat. Pokud vás tento článek zaujal nebo máte konkrétní dotaz, neváhejte nám napsat do komentářů nebo na náš email.